Secara peribadi, penulis menghormatinya. Dia merupakan seorang penulis bukan Melayu yang menguasai Bahasa Melayu dengan baik sekali. Satu acuan yang perlu dijadikan ikutan khususnya kepada golongan yang beriya-iya mendakwa diri mereka ‘Malaysian First’ kononnya tetapi nak bercakap dalam Bahasa Kebangsaan sendiri tunggang-langgang! Namun begitu, apa yang penulis tidak bersetuju yakni apabila beliau dengan gampang seringkali memesongkan sejarah Melayu yang bukan bidang beliau dan beliau sendiri tidak faham apabila menyentuh sesuatu masalah. Boleh rujuk terlebih dahulu artikel ia sebelum ini mirip di bawah ini :
serta jawapan yang telah diberikan di bawah tetapi masih belum diulas kembali olehnya :
Terbaru, sekali lagi beliau cuba mengakibatkan kekeliruan di dalam artikelnya seperti di bawah :
Dilema Melayu, Cina, India
Secara ringkas, penulis melihat isu utama yang cuba diutarakan olehnya yakni berkenaan dengan kekeliruan istilah-istilah ‘Keturunan’, ‘Kaum’, ‘Etnik’, ‘Ras’ dan ‘Bangsa’ yang perlu diisi pada borang-borang rasmi. Namun begitu, daripada memfokuskan kepada topik perbincangan yang dia sendiri utarakan dan menawarkan cadangan penyelesaian yang sewajarnya, beliau menerawang dengan ‘menyerang’ sejarah dan kewujudan Bangsa Melayu hanya bersandarkan semata-mata kepada pendapat seorang penulis buku yang tidak dikenali.
Dilema Melayu, Cina, India
Secara ringkas, penulis melihat isu utama yang cuba diutarakan olehnya yakni berkenaan dengan kekeliruan istilah-istilah ‘Keturunan’, ‘Kaum’, ‘Etnik’, ‘Ras’ dan ‘Bangsa’ yang perlu diisi pada borang-borang rasmi. Namun begitu, daripada memfokuskan kepada topik perbincangan yang dia sendiri utarakan dan menawarkan cadangan penyelesaian yang sewajarnya, beliau menerawang dengan ‘menyerang’ sejarah dan kewujudan Bangsa Melayu hanya bersandarkan semata-mata kepada pendapat seorang penulis buku yang tidak dikenali.
Bagi meringkaskan cerita dan menjimatkan ruang, disini penulis memberi ulasan dan jawapan terhadap artikel tulisannya :
1. Pada pandangan penulis, istilah ‘Keturunan’, ‘Kaum’ dan ‘Etnik’ pada borang-borang rasmi perlu disatukan menjadi ‘Suku Kaum’ atau ‘Etnik’ sahaja bagi mengelakkan kekeliruan.
2. Memandangkan istilah Bangsa mempunyai dua definisi yang berbeza, iaitu merujuk kepada ‘Kaum’ dan juga ‘Rakyat Bagi Sesebuah Negara’, maka boleh dicadangkan supaya istilah ‘Bangsa’ pada borang rasmi diselaraskan merujuk kepada kaum sahaja.
3. Jika ‘Bangsa Melayu’ didakwa tidak wujud kerana tidak ada sebuah negara berjulukan ‘Melayu’ mengikut logik di dalam artikelnya, adakah boleh dikatakan (acuan sahaja) bahawa kaum Malayali (keturunan beliau) juga sesungguhnya tidak wujud kerana yang ada hanyalah Negeri Kerala di India, bukannya Negeri Malayalam?
4. Untuk makluman juga, sebelum Malaya, Singapura, Sabah dan Sarawak bergabung membentuk Malaysia, negara Malaya (dalam Bahasa Inggeris) dipanggil sebagai ‘Persekutuan Tanah Melayu’ dalam Bahasa Melayu!
5. Jika beliau mengimpikan utopia di mana rakyat Malaysia yang berbeza bahasa Ibunda, budaya serta agama tidak ditanya tentang kaum dan keturunan mereka, maka lebih baik ia memulakan kempen menyokong penggunaan satu bahasa tunggal bagi memulakan kelahiran tulen Bangsa Malaysia. Sebagai permulaan, dia boleh membuat penulisan mencadangkan kempen 1 Sekolah Kebangsaan untuk semua murid dan pelajar.
6. ‘Malay Race’ atau dalam Bahasa Melayunya ‘Ras Melayu’ yaitu istilah yang dicipta oleh seorang saintis Jerman iaitu Johann Friedrich Blumenbach merujuk secara umum kepada kumpulan insan berkulit coklat dan diberi nama berkenaan berdasarkan kepada kesamaan Bahasa Melayu yang dipakai. Bahasa Melayu adalah lingua franca di kepulauan Asia Tenggara dan berasal daripada bahasa yang dipertuturkan oleh Bangsa Melayu di semenanjung Tanah Melayu, Sumatera dan Borneo. Oleh itu, terang bahawa Melayu bukannya sekadar bahasa!
7. Menyanggah rujukannya terhadap pendapat penulis buku berjulukan AB Sulaiman, Bangsa Melayu sememangnya mementingkan aspek peraturan dan undang-undang. Jika tidak, bagaimana wujud peraturan sebagaimana di dalam Adat Perpatih dan Adat Temenggung yang diamalkan dan diwarisi turun temurun sejak ratusan tahun dahulu? Bagaimana Kerajaan dan Kesultanan Melayu menulis Hukum dan Undang-undang negeri mereka mirip Undang-undang Kedah jika mereka tidak mementingkan aspek peraturan?
8. Jika Melayu dikatakan enggan menerima perubahan, bagaimana goresan pena di dalam Bahasa Melayu boleh mengalami transformasi daripada tulisan Kawi ke goresan pena Jawi dan kini dalam tulisan Rumi?
9. Jika Melayu dikatakan hanya berpusatkan kelompok sendiri, bagaimana pribumi Melayu di semenanjung mampu mendapatkan jutaan imigran dari China dan India sebagai rakyat dan saudara mereka di dalam Negara Malaya yang merdeka hinggakan demografi bangsa mereka sendiri jatuh mendadak hanya dalam satu malam sahaja?
10. Melayu telah wujud di semenanjung lebih awal dari kewujudan Kerajaan Langkasuka lagi. Justeru itu, memang benar ada orang Melayu di Malaysia yang nenek moyang mereka bukan dari wilayah kepulauan Nusantara (Indonesia) berbanding sesetengah Melayu Anak Dagang yang lain.
11. Penyempitan definisi ‘Melayu’ di dalam Perlembagaan Malaysia yang mengikat Melayu dengan agama Islam ialah keputusan politik tetapi tidak menafikan mengenai kewujudan Bangsa Melayu itu sendiri dari sudut sejarah. Malahan, bukannya paksaan bila terdapat Mualaf bukan Melayu yang gres memeluk Islam secara sukarela ingin mengamalkan adat budaya dan Bahasa Melayu sepenuhnya.
12. Hang Tuah kononnya keturunan Cina hanyalah dakwaan tanpa bukti segelintir cybertroopers bukan Melayu, bukannya teori pun!
13. Berbalik kepada topik asal, kalau istilah ‘India’ yang diisi pada borang rasmi dirasakan tidak tepat, maka boleh dicadangkan istilah lain, sebagai teladan ‘Dravidia’, untuk dipakai sebagai jalan penyelesaian. Habis cerita, tak perlu panjang lebar untuk putar belit wacana sejarah Melayu.
Sebagai epilog, sekali lagi penulis nyatakan, penulis amat-amat menghormati ia yang juga seorang penulis blog. Namun perlu ditegaskan, ini tidak bermakna penulis hanya akan mendiamkan diri apabila ia dengan gampang mengembangkan fakta yang tidak betul mengenai sejarah dan bangsa penulis. Kepada beliau, jangan gampang melabel dan memperlekehkan pembaca yang berani menyanggah kenyataan anda! Orang Melayu tidak keliru pun dengan sejarah mereka. Yang ada duduk perkara bantu-membantu yakni anda sendiri! Jika di dalam penulisan blog anda, anda seringkali menyatakan bahawa anda anti golongan rasis, maka lebih baik anda benar-benar bersikap demikian dan jujur terhadap sejarah dan kewujudan Bangsa Melayu.
Para pembaca juga boleh merujuk kepada jawapan balas oleh Helmy Effendy (The Patriot) yang sehingga sekarang masih belum diulas kembali juga oleh dia.
Bangsa Melayu Itu Tidak Wujud - Uthaya Sankar SB
Para pembaca juga boleh merujuk kepada jawapan balas oleh Helmy Effendy (The Patriot) yang sehingga sekarang masih belum diulas kembali juga oleh dia.
Bangsa Melayu Itu Tidak Wujud - Uthaya Sankar SB
0 Komentar