Jasaview.id

Rasiskah Kita? -Siri 2-

Penulis mohon maaf kalau penulis kurang menulis artikel berkenaan sejarah Melayu (sebagaimana komen beberapa pembaca dalam emel) simpulan-akhir ini. Namun begitu, penulis ingin jelaskan blog ini membicarakan berkenaan dengan sejarah dan politik Melayu, khususnya bagi memberi penjelasan kepada beberapa gosip yang dilihat menghentam bangsa dan Agama Islam. Terutamanya apabila penulis melihat terdapat ramai blogger yang tidak bisa mematahkan hujah daripada puak-puak Ultra-Kiasu yang bertindak menyerang Melayu dan Islam berdasarkan fakta-fakta yang dirasakan sempurna oleh mereka.

Kali ini, penulis ingin berbicara pula mengenai usaha puak-puak Ultra-Kiasu untuk menawarkan keadilan berdasarkan prinsip kesamarataan dalam hal berkaitan gosip papan tanda jalan. Mungkin gosip ini sudah dianggap lapuk, tetapi penting bagi penulis untuk menyiarkannya bagi memberikan gambaran realiti sikap bertolak ansur yang telah usang diamalkan di negara kita sebelum diporakperandakan oleh puak-puak Ultra-Kiasu ini.


Penulis mohon maaf jika penulis kurang menulis artikel berkenaan sejarah Melayu  Rasiskah Kita? -Siri 2-


Bagi puak Ultra-Kiasu, meletakkan tulisan Jawi pada papan tanda jalan merupakan satu diskriminasi kerana hanya menonjolkan imej Melayu. Selaras dengan prinsip kesamarataan yang diperjuangkan mereka, maka goresan pena Mandarin dan Tamil perlu disertakan dalam papan tanda jalan bagi menggambarkan kepelbagaian kaum yang wujud di semenanjung Malaysia.


Penulis mohon maaf jika penulis kurang menulis artikel berkenaan sejarah Melayu  Rasiskah Kita? -Siri 2-


Komen penulis, dalam Islam, keadilan bukanlah semata-mata berkaitan dengan kesamarataan. Keadilan bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya (bagi pembaca yang berakal wacana agama, pohon betulkan jikalau penulis tersilap). Orang-orang Melayu telah membuat pengorbanan besar dengan menggunapakai tulisan rumi disamping tulisan Jawi bagi pengunaan bahasa Melayu yang diharap mampu dijadikan sebagai faktor perpaduan seluruh rakyat negara kita. Namun begitu, goresan pena jawi masih dikekalkan pada papan tanda jalan kerana sewaktu awal kemerdekaan, masih ramai Orang Melayu membaca dalam tulisan Jawi, disamping faktor warisan sejarah yang penulis rasakan tidak ada salahnya untuk dikekalkan.

Jika meletakkan goresan pena Jawi pada papan tanda jalan pun dianggap rasis, maka mari penulis bawa para pembaca termasuklah puak-puak Ultra-Kiasu ini ke Bandar Sibu di Sarawak. Cuba lihat papan-papan tanda jalan di seluruh bandar ini, dan lihat goresan pena dalam bahasa apakah yang terpampang di papan-papan tanda jalan ini. Mengapakah puak Ultra-Kiasu selepas memenangi pilihanraya Bandar Sibu tidak pula sibuk untuk mengecam papan-papan tanda jalan di Bandar ini sebagaimana di semenanjung? Pernah satu komen dari puak Ultra-Kiasu yang mempertikaikan adakah selepas berpuluh tahun merdeka, masyarakat Melayu masih tidak berilmu membaca goresan pena rumi sampai terpaksa meletakkan goresan pena jawi pada papan tanda jalan di semenanjung. Maka di sini, penulis ingin pulangkan kembali soalan ini kepada komentar Ultra-Kiasu tersebut berhubung dengan papan tanda jalan di Bandar Sibu ini.


Penulis mohon maaf jika penulis kurang menulis artikel berkenaan sejarah Melayu  Rasiskah Kita? -Siri 2-


Tidak pernah terdetik dalam hati masyarakat pribumi di Bandar Sibu ini, sama ada Dayak, Melanau, mahupun Melayu, untuk mempertikaikan tulisan Cina yang dipaparkan dalam papan tanda jalan di Bandar ini. Kerana mereka menghormati realiti bandar ini yang majoriti penduduknya berketurunan Cina Foochow, biarpun merekalah bahu-membahu penduduk asal yang telah menetap jauh lebih lama sebelum kehadiran kaum Cina Foochow di sini. Tapi adakah mereka menghormati sikap bertolak ansur yang telah ditunjukkan oleh kaum-kaum pribumi di sini? Selepas puak Ultra-Kiasu memenangi kerusi Parlimen Sibu, United Chinese Association (UCA) di Sibu telah memulakan perjuangan untuk menukar nama Sibu kepada nama Cina iaitu Shi Wu, sedangkan nama Sibu diambil daripada nama sejenis buah iaitu buah Sibau yang dikenali oleh penduduk pribumi tempatan dan telah dipakai semenjak ratusan tahun dahulu.

Kecuali beberapa nama jalan yang mengabadikan nama tokoh penjajah di Ibukota serta beberapa nama daerah yang membawa maksud tidak baik di seluruh negara, tidak pernah Kerajaan, sama ada BN mahupun PAS, terdetik untuk menukar nama-nama bandar utama di negara kita kepada nama berunsur keMelayuan. Lihat sahaja Georgetown dan Cameron Highland sebagai teladan. Makara, apakah faktor yang menimbulkan puak-puak Ultra-Kiasu ini bersungguh-sungguh mahu menukar nama Bandar yang dihuni majoriti penduduk Tionghua kepada nama Cina biarpun membawa maksud yang tidak baik?

Penulis juga tidak mahu ketinggalan untuk mengucapkan tahniah kepada pihak Polis Di Raja Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri kerana mirip biasa, melepaskan individu yang telah jelas-terangan menghina Melayu dan ajaran Islam. Maka balasannya amat memberansangkan. Kita kita tidak lagi sukar untuk menemui penduduk tempatan yang secara terus jelas bukan setakat berani mencaci Melayu, malahan menghina Allah (Nauzubillah).


Penulis mohon maaf jika penulis kurang menulis artikel berkenaan sejarah Melayu  Rasiskah Kita? -Siri 2-


Penulis mohon maaf jika penulis kurang menulis artikel berkenaan sejarah Melayu  Rasiskah Kita? -Siri 2-


Penulis mohon maaf jika penulis kurang menulis artikel berkenaan sejarah Melayu  Rasiskah Kita? -Siri 2-


Penulis mohon maaf jika penulis kurang menulis artikel berkenaan sejarah Melayu  Rasiskah Kita? -Siri 2-


Kepada segelintir pembaca yang masih terkongkong dengan sentimen UMNO-PAS-PKR, teruskanlah perselisihan kalian. Tak perlu ambil peduli ihwal penghinaan kepada Islam ini. Kerana kalau dibentuk laporan polis pun, mereka akan dilepaskan atas alasan masih tidak matang. Lebih baik kalian sibuk mencari kesalahan parti lawan yang sebangsa dan seagama seperti biasa.

Posting Komentar

0 Komentar