Bilakah orang Melayu mula bersongkok? Agak sukar juga untuk penulis menawarkan jawapan. Walaubagaimanapun, menurut penelitian penulis, orang Melayu mula bersongkok mungkin mulai abad ke-19. Dari mana pula asal-seruan songkok? Ini yakni satu lagi duduk perkara yang timbul apabila membicarakan asal ajakan pemakaian songkok oleh orang Melayu. Terdapat pelbagai pendapat dan pandangan diberikan mengenai asal kehadiran songkok di alam Melayu ini. Ada yang mendakwa, dia berasal dari Turki. Ada yang mengatakan dia berasal dari Parsi (Iran). Ada juga mengatakan dia mungkin berasal dari benua Hindi (India). Apa yang menarik juga untuk diperhatikan, menjelang awal abad ke-20, terdapat ramai Raja-raja Melayu dirakamkan tidak memakai tengkolok, tetapi menggunakan pelengkap kepala seakan-akan songkok.
Adakah songkok melambangkan Islam? Tidak juga. Jika para pembaca pernah ke Indonesia, ada juga penduduk beragama Kristian yang memakai songkok (juga dipanggil Peci di sana) untuk ke Gereja pada hari Ahad. Songkok kini dianggap sebagai lambang Nasional di Malaysia, Republik Indonesia dan Negara Brunei Darussalam serta dipakai oleh Raja-raja Melayu, kerabat serta pembesar negara semasa majlis-majlis rasmi. Di negara kita, songkok merupakan sebahagian daripada pakaian kebangsaan (Baju Melayu) serta turut menjadi sebahagian daripada pakaian rasmi bagi Ahli Parlimen / Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN).
Sultan Brunei (kiri) bersama Yang Dipertuan Agong Malaysia (kanan)Apa yang peliknya, semasa kala tahun 1990-an dahulu, sudah kedengaran suara-bunyi sumbang daripada puak-puak Ultra-Kiasu yang menentang ‘pemaksaan’ pemakaian songkok kepada mereka yang terpilih untuk ke Parlimen mahupun DUN. Pemakaian songkok seperti memaksa simbol Islam dikenakan kepada diri mereka. Yang sebetulnya ialah Melayu itu sinonim dengan Islam, dan masyarakat Melayu di Malaysia amnya dan di semenanjung khususnya menggunakan songkok untuk bersembahyang di masjid dan bagi menghadiri majlis-majlis bercorak keagamaan. Secara tidak pribadi, puak-puak Ultra-Kiasu ini melihat songkok itu seperti merupakan sebahagian lambang agama Islam.
Kemuncaknya yaitu apabila puak-puak Ultra-Kiasu ini memenangi kerusi dalam jumlah yang besar pada Pilihanraya Umum dan Negeri yang lalu. Daripada info tidak mahu memakai songkok, mereka mula memperlihatkan belang yang sebenar dengan tidak mahu eksklusif memakai pakaian istiadat di DUN terutamanya semasa majlis pembukaan oleh Raja/Yang Dipertua Negeri. Paling terperinci dilihat yaitu semasa pembukaan DUN Pulau Pinang yang telah dikuasai oleh puak-puak Ultra-kiasu ini. Malahan Tuan Speaker dan para Melayu dari pakatan yang sama juga eksklusif tidak berani menegur perbuatan rakan-rakan mereka. Alasan yang remeh serta kelakar dinyatakan, bahawa pakaian yang mereka pakai juga kemas dan tidak melanggar peraturan dewan.
Penulis memuji ketegasan DUN Johor yang menghalau keluar Gwee Tong Hiang yang enggan menggunakan pakaian rasmi DUN Johor pada tahun 2008 yang lalu. Malahan dalam satu majlis pada tahun yang sama, Almarhum Sultan Johor dengan tegas juga secara terus jelas mengkritik sikap ADUN tersebut. Malangnya pada tahun ini, masalah remeh ini kembali berulang. Sidang DUN Perak pada bulan ini menyaksikan Nga Kor Ming bukan sahaja tidak memakai pakaian istiadat, malahan menggunakan suit berwarna kelabu sedangkan yang dibenarkan adalah suit berwarna hitam. Speaker Perak yang dilantik kelihatan begitu lembik sekali dengan provokasi yang sengaja dibuat oleh Ultra-Kiasu ini. Mungkin kerana takut dikutuk oleh Speaker terdahulu yang turut berada di dalam DUN tersebut, atau parti pemerintah takut kehilangan undi Cina kerana takut dilabel sebagai perkauman. Melihat ‘kejayaan’ rakan mereka di Perak, kasus ini diulangi oleh rakan mereka di Pahang apabila dua Ultra-Kiasu di DUN Pahang, Leong Ngah Ngah dan Choong Siew Onn turut tidak memakai pakaian istiadat tersebut.
Bagi kebanyakan orang termasuk sesetengah orang Melayu, informasi ini adalah informasi remeh kerana berdasarkan mereka, yang paling penting yaitu para ADUN tersebut memberikan bunyi hati rakyat di DUN. Bagi penulis pula, masalah ini yakni berkaitan dengan disiplin, akhlak sopan,
common-sense, prinsip menghormati majlis dan pemerintah, serta menyerlahkan sifat sebenar seseorang itu termasuklah sifat sombong dan bongkak. Tidakkah mereka terfikir secara halusnya, mereka ini telah berjaya menunjukkan penentangan terhadap kedaulatan Raja-raja Melayu sebagai pelindung agama Islam serta budaya Melayu yang menjadi teras kepada budaya Malaysia? Memandangkan perbuatan para Ultra-Kiasu ini tidak berani ditegur dan dikritik secara lantang oleh Speaker mahupun ADUN yang lain, maka penulis memberi jaminan masalah ini akan berulang di sidang DUN Negeri lain (kecuali Johor), termasuklah mungkin di Sarawak, dimana 15 kerusi DUN gres-gres ini telah berjaya dirampas oleh pihak bandel.
Apa pun, para Ultra-Kiasu ini telah memberi pola yang cukup 'baik' kepada para anak bangsa kita agar berani melanggar peraturan. Selepas ini, adik-adik Melayu mahupun Cina sendiri yang belajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina tidaklah perlu memakai pakaian seragam sekolah ataupun pakaian sukan yang telah ditetapkan. Pakai sahaja apa pun pakaian yang dimahukan, asalkan kemas. Kerana yang penting, kita datang sekolah untuk menuntut ilmu duniawi sahaja, bukannya untuk mencar ilmu akhlak sopan dan mematuhi peraturan sebagaimana yang dianuti oleh puak Ultra-Kiasu ini.
Nota : Penulis ada juga berjumpa segelintir Melayu pada hari ini yang berfikiran politik sempit enggan menggunakan songkok kerana dikatakan melambangkan parti keris. Apa pun, perkara ini juga bukanlah satu kesalahan yang mendatangkan dosa. Tidak kira songkok, kopiah atau ketayap, agar kita menerima pahala kerana mengamalkan sunnah. Cuma dibutuhkan janganlah disempitkan ajaran semata-mata kerana politik.
0 Komentar